Fråga

Har precis fått in en fråga utav en läsare som jag tänkte besvara.

'Hej hej! Hittade hit till din blogg genom Hannas (Hugos mamma). Så spännande och vänta trillingar :) Jag har bara en fråga, kanske har du skrivit om detta innan, men jag har ju precis hittat hit :) Du skrev att din sambo har EB, finns det då en risk att era barn också kan få detta?
Kram'


Hej Linda!
Jätte roligt att du har hittat hit, och ställer lite frågor.. Mycket roligare när folk ställer frågor till en personligen.. Så man själv får svara på dem med egna ord..

Detta med trillingarna har blivit allt mer spännande, men det har varit en väldig bergodalbana för både mig och min sambo, med känslor och allting annat som ska klaffa i vardagen..Det har varit väldigt mycket upp och ner, men nu börjar det plana ut och kännas som en del av vardagen istället..

Detta med EB, det finns olika grader av EB, och Hugo har en mycket svårare typ av EB än vad min sambo har.. Min sambo har den mildaste graden av EB.
Men våra barn har ungefär 50% chans att ärva EB, beroende på vems arvsanlag som dominerar.. Det går att ta reda på via ett DNA-prov innan barnen är födda, men jag känner att jag inte vill utmana en riskgraviditet mer än vad den redan är så :-), men som sagt om det skulle vara så att dem ärver EB så ärver dem den mildaste varianten av EB..



Hoppas du har fått svar på dina frågor, och har du något mera du undrar över. Så tveka inte alls på att fråga..

Hoppas du kommer att fortsätta att läsa bloggen :-)

Kommentarer
Postat av: Linda

Tack för svaret! Ska bli spännande att följa er :)

Ha det gott!

2011-11-10 @ 09:43:03
Postat av: carrå - mamma till Isabella

Då måste jag fråga vad är EB?, om du vill säga alltså :)

2011-11-10 @ 22:12:55
URL: http://ettnyttsteg.blogg.se/


Ingen reklam tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback