Vårdcentralbesöket

Har ju helt glömt bort att skriva om läkarbesöket nere på VC, va så förbannat arg ..

Igår va jag & Lisa nere på VC (Lova & Louise fick stanna hemma med mormor för enkelhetens skull)..

När vi kom dit fick vi träffa en jätte snäll läkare.. & Lisa hade precis somnat när vi kom in, vi satt & pratade lite så att hon skulle få sova en stund & jag fick berätta om alla symptom & sådär.. Det första han sa va att hostan hon har är krupphosta & alla 'huskurer' vi gjort va jätte bra, & framförallt att vi hållit oss lugna för hennes skull va det allra bästa.. För desto mera stressade vi är, desto mera stressad blir hon..

Han sa iallafall att hennes 'vilo andning va jätte fin' & han såg inga som helst tecken på ansträngd andning.. Tills han tog upp henne.. Det första han sa va att man hör direkt att andningen är påverkad, på vilket sätt vet jag inte men påverkad är den..

Lungor & hjärta låter jätte fint.. Så det sitter i luftvägarna.. Det är troligtvis en början (eller redan är) ansträngningsastma eftersom hon bara får ansträngd andning vid aktivitet, & när pulsen går upp.. Då frågade jag om det på nätterna, & då berättade han att troligtvis vaknar hon till på nätterna vilket gör att pulsen går upp & då har hon massa slem som täpper till, så därför blir det så där ..

Han skrev iallafall ut ventolin till henne att börja med, men blir hon inte bättre så ska ek utredning påbörjas..

Det va tydligen väldigt vanligt att det vart såhär för barn som legat i CPAP.. & bemötandet vi (jag) fått ifrån 1177 & akuten va inte acceptabelt.. Skulle de bli värre skulle jag sätta mig i bilen & åka in & sitta kvar där tills dom gjorde något, för andning & barn ska vara prio 1...

Nu har hon fått 5doser ventolin (hon ska ta det 4ggr per dag), & jag har hittills inte märkt någon skillnad.. Mer än att hon blir superspeedad..

Mammas kråkunge, när ska mardrömmen sluta? <3


Kommentarer
Postat av: Malin från Hälsingland

Så där var min dotter oxå, hon hostade i 4 mån och jag var till läkaren fick ventolin och massa annat konstigt. Sista besöket så var jag så less på att dom gjorde inget så jag var mer tjatig. Då vart läkaren så arg så han sa " ni ska få träffa en annan läkare " Och rusade ut från rummet och drämmde igen dörren. Vi vart så arg så vi gick , åkte hem och ringde barnavdelningen på vårat stora sjukhus och fick komma dit. Där fick vi en jätte bra medecin som heter flutide (tas varje dag) som hon ska andas in genom en inhalator och sen en annan medecin som heter airomir ( Vidbehov) som hon oxå andas in genom samma apparat. Hon var symtomfri på 2 dagar. Skit bra. Begär absolut den medecinen. Alla jag känner som haft det så med sina barn har fått denna medicin. Hoppas hon blir bättre.

2012-09-19 @ 08:11:37
Postat av: Julia

Hon borde ha någon kortison också. Det fick min dotter också som bebis. Ring en barnläkare och rådgör.
Hoppas hon blir bra snart :)

2012-09-19 @ 13:41:14
URL: http://underbaraungar.se


Ingen reklam tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback