Gräns

Gränsen mellan geni & idiot är hårfin ..

Ibland dyker det upp 'heta' debatter om 'Förtidigt födda barn' - vi har 'extremt mycket för tidigt födda' - 'mycket förtidigt födda' & 'förtidigt födda' ..

Mina flickor är födda i v31+3, dom faller alltså under kategorin 'mycket förtidigt födda' pga att dom är födda innan v32 men efter v.29..
Jag är GLAD att jag lyckades ta mig så långt som jag gjorde, för vem vet var flickorna hade haft för förutsättningar annars ?
Under resans gång med tjejerna har jag lärt känna många människor. Delvis dom med 'extremt mycket förtidigt födda' men även såna som 'bara' har 'förtidigt födda barn' - & jag kan med handen på hjärtat säga att oavsett i vilken vecka man får barnen så är resan SKIT jobbig ..

I alla böcker, uppslag, besöken hos MVC talas det bara så gott om förlossningar, amning, får åka hem efter ca 6h efter förlossning ..
Men INGENTING om komplikationer, prematurer, riskfyllda förlossningar eller neonatalvård .. Varför ?

Livet är inte svart eller vitt, de finns inga garantier för att just DIN graviditet går bra, eller att den blir 100% perfekt ..

Visst, det är bra att inte skrämma upp föräldrar i onödan, samtidigt som jag skulle känna en viss lättnad att få höra att man talar om dom 'dåliga' sakerna också.. För de är inte förbjudet, bara skrämmande ..

Ni tycker säkert jag är en idiot som skriver om detta..
Men jag har tänkt & tänkt & tänkt & tänkt ...

Tänk om min barnmorska sagt till mig att de kan förekomma tvillingar/trillingar, de är inte vanligt. Men de kan ..
Tänk om hon hade förklarat för mig ang NEO när jag frågade & hur stora chanserna är att få ett/flera förtidigt födda barn istället för att bara 'svischa' bort det .. Då hade JAG sluppit bearbeta allting själv ..


En resa många, alldeles för många har gjort på NEO, men en resa så värd den i slutändan oavsett vilken vecka barnet/barnen är födda i.. När man kommer hem & får den största pokalen av alla ! <3


Kommentarer
Postat av: Elinor - Dietist om barnmat

Nej du är ingen idiot det är viktigt att det pratas om detta, lika viktigt som att prata om drömförlossningar som varar i 4 timmar och barnet bara glider ut.
Det finns alla varianter.

2013-05-22 @ 14:44:54
URL: http://www.barnsmat.blogspot.com
Postat av: Linda!

Jag har funderat på samma många gånger varför de inte tas upp mer om neo och förtidigt födda. Samma dag jag åkte in så hade jag mvc besök och hon skicka in mig och först då berätta hon om att dom kanske tar ut bebisen och du blir kvar ett tag.
Men bör jag vänta killarna så sa hon direkt att ställ in dig på att du kommer nog få tidigt denna gången oxå. Men då visste jag ju vad de handla om.

2013-05-22 @ 17:45:52
URL: http://asomilinda.bloggplatsen.se
Postat av: sargit

håller med dig. det borde pratas mer på om vad som kan hända och hur det är på tex neo. visst vi fick höra att de kunde komma tidigare då det var tvillingar men jag var ändå helt oförberedd på resan vi gjorde även om vi hade en rätt "lätt" resa då barnen mådde bra :-)
"bara" värmebädd, övervakning och sondmatning för vår del...
// Sargit

2013-05-22 @ 22:10:37
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com
Postat av: Jessica

Håller absolut med! Har alltid tyckte att det är konstigt att man inte pratar om det. I Sverige är det ju trots allt ca 5 % av alla barn som föds för tidigt. Alla dessa barnen hamnar inte på neo och jag tror att även neo "glömmer" bort föräldrarna till de barn som "bara" är för tidigt födda (i alla fall kände jag det så, att så länge sonen låg på Intensivvårds salen så var man uppmärksammad, sen glömdes man bort)

2013-05-23 @ 20:17:38


Ingen reklam tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback