Mobbing

Mobbing är något jag STARKT är emot..
Har själv blivit mobbad under en lång tid både i yngre & äldre dar, vilket på något plan inte alls är okej..

Att som mobbad inte bli betrodd, undanskuffad, instoppad i ett hörn, klassas som ett 'problem' barn bara för att lärarna är så förbannat rädda för att ta tag i problemet själva är så fegt, otroligt fegt ..

Nu för tiden är de min lillasyster MIN 10åriga lillasyster som får ta emot fula ord, hårda slag & mobbningen i sin nakenhet.. Barn är råa, otroligt råa emot varandra.. & det läskigaste av allt, det vandrar neråt i åldrarna..

Det är komplex, skönhetsideal, att man måste vara precis som alla andra bara för att passa in...?!
Fy fan säger jag bara..

Barnen i min systers skola sjunger fula ramsor om henne, kallar henne fula saker, säger åt henne att banta för att hon är tjock & äcklig, att ingen vill vara med henne för att hon är så vidrig, & är det någon som väljer att umgås med henne när skolan är slut så får hon höra 'säg inte till någon att jag har varit här' ..
Hon går till lärarna & det enda dom säger är 'bry dig inte om det, dom är så' .. Är det rätt ?!

Jag har talat med min syster & diskuterat detta (på ett plan som hon förstår) att ta INTE åt dig, för det dom säger stämmer inte .. Vill du gråta, gör det när du kommer hem, visa dom inte att det gör ont & att du tar åt dig, & när hon väl gör detta... Då tar dom upp familjen istället . T.ex. 'Din mamma är så ful & äcklig ... Hon har platt ansikte & är vidrig' ....

Gör man så?
Vad har skolan för plikt? Jo, underrätta föräldrar & hålla en dialog .. Föra dokumenteringar, & för Min systers bästa se till att detta slutar..

Vad har under dessa 2 1/2år hänt ? Inte ett JÄVLA skit !!!!!!!!!!!!!

Nu, när den nya skolsköterskan har börjat & min syster gick dit & fick svara på lite frågor som t.ex. ' hur mår du, hur trivs du i skolan' ...

En fråga som hon fick, som fick mig att börja storgråta var 'känner du någon gång att du bara skulle vilja försvinna?' Var på min syster svarar - 'ja, varje morgon' ...

WTF... Hon är 10 jävla år, hon ska inte känna så, hon ska tycka det är roligt med skolan ... Men de gör hon inte.. & varför ?

För det är ingen trygg plats för henne ..

Jag mår dåligt, så dåligt för min syster för vad hon får gå igenom...
10 år & känner redan att livet är slut .. Hon har ingenting kvar, för ingen tycker om henne, hon har inga vänner & orkar inte längre ...
Ska de behöva vara så?


Kommentarer
Postat av: catharinaninni Elfving

Nej det ska inte behöva vara så hör, vad är det för störda vuxna som jobbar i hennes skola?????!
OM ett BARN säger de din syster sagt till de vuxna på skolan MÅSTE hon tas på allvar.
Ingen ska behöva känna det hon känner, ( att inte änns de vuxna går att lita på/vända sig till)
har jobbat så mycket med barn och vet att det är SVÅRT att se och höra allt dumt som sker, men man måste hela tiden vara lyhörd, en viktig sak på raster (spec om man fått nys om att ett barn känner obehag) är att inte bara se barnen utan också höra vad de faktiskt säger till varande, vuxna på skolan kan vara med i arrangerade lekar iaf när barnen bara är 10år, det finns så mycket man kan göra på lektioner, och annat tex "Plocka " ut barnen i små grupper eller i värsta fall en och en( vet att många är emot en och en, men jag vet att de är det bästa sättet för att få barn att faktiskt förstå vad de gör när de är dumma mot ett annat barn, låt dem försöka tjänna hur det skulle kännas om DU var den som varden utsatta.... mmm mera skulle kunna skriva hur mycket som helst här, .. men Emma, hälsa din syster att hon är bra som hon är, att hon ska stå på sig och att hon kommer att träffa bättre människor snart, ( tur att hon dig och dina småtjejer att leka med iaf) kram

2013-05-24 @ 11:27:48
Postat av: Wilma

Så där ska det verkligen INTE vara! INGET barn ska behöva vara ensamt! Barn är så jävla hårda mot varandra nu förtiden! Började nästan gråta när jag läste! Alla barn är lika värda ovavsätt om de är tjock, smal, lång eller kort! Hoppas det blir bättre, ingen ska behöva känna så som hon känner och verkligen inte en 10 åring!

2013-05-24 @ 12:25:25
Postat av: Nanna

Nyfiken som man är efter att träffat er på lekparken så googla jag upp trilling mamma och grillby, tänkte att du säkert har en blogg =).

Hoppas dina små somna gott efter busandet, mina vägrar )= som vanligt haha.

Kanske kan vi ses en annan dag och leka, vore skoj. Skickar med min meiladress =).


2013-05-24 @ 20:05:34
Postat av: Anna

Hej syrran ta k jag stor gråter så fort jag läser detta jag älskar di och dina barn och jag vet att folk stöttar migälskar dig

2013-05-25 @ 18:29:20
Postat av: madde

Vad heter skolan? Vad är det för skola? Dit skulle jag vilja ringa!!!!! vad är det för skola egentligen?:O

Lovar, kan maila eller ringa dig och säga åt dem.eller fråga vad de håller på med etc. Ge mig bara namnet på skolan!

2013-05-26 @ 12:52:57


Ingen reklam tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback