Sjukhus

Klockan 04.00 imorse väcker Lisa mig med att hon ännu en gång inte kan andas, jag sätter henne upp, hon rosslar, kippar & hostar om vart annat.. Små korta andetag får hon i sig & man märker att paniken börjar komma i henne.. Lova & Louise vaknar samtidigt.. Varför är man inte en bläckfisk? Väcker John som får ta Lisa, jag får gå in till lova & Louise med hjärtat i halsgropen.. John går in i duschen & sitter där med Lisa i kanske 30min.. 1177 säger att allting är normalt ! Va i helvete är normalt ?! 'barn kan låta sådär' dra åt helvete kärring !
Jag ber John ett flertal gånger åka in med henne så tar jag lova & Louise, så lisa iallafall får inhalera något, men då kom jag & tänka på natten innan när barnakuten frågar ambulanspersonalen 'varför har dom ens ringt er, det är ju inget fel på barnet' ... Får man bli behandlat så?! Det är ett barn, borde inte det vara prio.1?? Eller jag kanske har åt helvete fel..

Efter 30min ångdusch blir Lisa lugnare & andningen en aningen lugnare.. Lova & Louise har äntligen somnat, jag Lisa & John sätter oss i soffan & tittar på "waterworld' & när hon får sitt/ligga i Johns knä somnar hon lugnt.. Klockan kvart över 5 somnar Lisa äntligen om igen, men man hör att andningen fortfarande är ansträngd..

Är de jag som är dum, eller vill sjukvården bara inte tro mig !? Jag känner mig så förbannat jävla hjälplös!


Kommentarer
Postat av: Teresa - Mamma till Melwin & Lucas-Lee

Hej!
Jag har följt din blogg och din instagram ett tag nu och jag skall säga dig att du är allt en mamma skall vara! Jag är så facinerad över att du får allt att gå ihop, själv har jag en liten kille på 5månader och en pojke på 3år.

Jag ville bara fråga om ni har övervägt om lilla Lisa har RS-virus?

När Melwin var 6 månader så fick han det och jag var in och ut på akuten ca 7-9 ggr innan dom ens behagade att ta ett RS-prov. För barn på 6månader skulle enligt läkarna inte kunna få RS-virus :S

Tillslut när dom tog ett prov så visade det positivt DIREKT!

Innan dess ås hade han fått massa olika diagnoser, förskylningsastma, astma, öroninflammation, trånga luftrör, krupp osv... Men jag gav mig verkligen inte!

Under denna tiden så var jag heeelt själv med Melwin, jag hade inte någon jag kunde be om hjälp.

Jag vågade inte lämna Melwin själv i 2 sekunder för jag trodde han skulle sluta andas, så jäkla hemskt och en mammas madröm.

När vi blev inlagda fick han adrenalin inhalerat var tredje timme och efter några dagar blev det bättre.

Lucas fick RS-virus när han var ca 1½ månad, då visste jag redan från början att det var det och jag satte ner foten redan försa gången vi kom in på akuten, då gjorde dom ett prov och det visafde positivt på 2 sekunder!!

Vi blev inlagda i ca 7 timmar sen hemskickade igen för "så dålig är han inte" som läkaren sa.

Senare samma dag åkte vi in igen och fick inhalera adrenalin och sedan blev vi inlagda en vecka han blev så dålig så han fick ligga med vätskedropp sondmatas och med extra syre för att han inte syresatte sig så bra och klarade knappt av att äta själv.

Så för att få en utredning eller få den hjälp man behöver så behöver man vara stenhård!

Jag tycker att du är en helt oslagbar mamma, jag vet att du gör det som krävs för dina underbara flickor, stå på dig!

Hoppas allt löser sig, att Lisa bli frisk snart och att de andra flickorna håller sig friska!

Kram på dig!

2012-09-16 @ 11:10:00
URL: http://teresamattsson.blogg.se
Postat av: Frida

Har hon krupp? Min äldsta har haft det ofta i samband med förkylningar. När Lisa blir sådär, skynda er in, strunta i vad personalen säger. Det är bättre att ni får åka in och slippa ha panik. Det är så otrevligt när barn blir täta.

Jag tänker alltid att man ska åka in en gång för mycket än en gång för lite. Barn är alltid barn. Kvinnan du pratat med måste det ju ha varit nåt fel på, jag tycker att du har reagerat helt rätt med att bli förbannad.
Kram! Hoppas att hon slipper få sådär igen.

2012-09-16 @ 14:17:20
URL: http://Fairfriday.blogspot.com
Postat av: Emma

jag hade gått till barnmottagningen o bett dom lyssna på henne!

När min son var drygt 2 månader, så sa jag till min mamma o syskon att jag tyckte B lät konstig när han andades, men mamma sa ÄSCH de är inget fel på honom. Precis som Lisa hörde ja hur han kämpade efter luft.

Tog med honom till barnmottagningen och vid 2 månaders ålder fick vi veta att han hade förkylningsastma.

Inahlatorn hjälper mkt!! Så tyckte absolut du ska kolla så hon inte har ngt sådant..

2012-09-16 @ 15:59:07
URL: http://www.mammatillbenjamin.blogg.se
Postat av: Kalina

Ditt barn, dina känlsor. Åk in! Tråkigt att du fått erfara en bitterfitta. Ursäkta uttrycket men är man orolig så ska man åka in. Så har jag alltid fått veta dom gånger mina barn varit sjuka. Stå på dig <3 grym tjej du är <3

2012-09-16 @ 16:49:56
Postat av: Emma

Hej, läser ofta din blogg och tycker du är jätteduktig! Jag är lite som du, velar när någon inte instämmer med mig (dvs 1177) men åk in nästa gång. Vår dotter som är några månader äldre än dina hade ett konstigt väsande ljud vid inandning emellanåt och vi kollade upp detta för vi trodde att det kunde vara krupp. Nu var det inte något fel på vår tjej men läkaren sade då till oss att ÅK IN om det är något med andningen! Så det tycker jag ni ska göra om hon blir så här igen! Styrkekramar

2012-09-16 @ 20:27:59
Postat av: sargit

gud så hemskt! varit med om liknande med båda döttrarna. Senast då lilla J drabbades så följde jag de råd vi fått då S hade det. Som tur var hade vi även ventolin hemma då de tidigare sagt att J har förkylningsastma. Men det tog lång tid innan det lugnade ner sig och jag var nära att åka in med henne. Men att ställa mig ute i friska luften, högläge för henne och ventolin hjälpte till slut. Sen att jag knappt sov en blund resten av natten må väl vara men lilltrollet sov rätt ok iaf.
Näst gång kommer jag åka in så att hon får hjälp fortare.
Så tråkigt att de inte har som regel att säga "åk in" då det gäller spädbarn vid andningsbesvär, speciellt då vi föräldrar är så oroliga.
Ännu tråkigare är att man verkligen måste stå på sig som förälder för att få hjälp...

2012-09-16 @ 23:15:22
URL: http://www.sargitochmp.blogspot.com
Postat av: sanne

Att du dessutom är en ung mamma kan vara en faktor till att de inte tar dig på allvar tyvärr. Jag har fått slå mig fram ... hitta på så det låter värre än vad det är. Pratar de illa till er så säg : jag var orolig för mitt barn och jag vill att hon blir undersökt för att få fram vad det är för fel. Och går det inte så får man inte ge sig. Kräv det. Hota med tidningen, anmälan till sjukhuschefer eller liknande om de inte hjälper dig. Tala om för dem att du känner dig illa bemött om du blir det. Lycka till!

2012-09-17 @ 05:44:51


Ingen reklam tack!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback